Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tirsdag 29. mars 2011

Litt mystikk i hverdagen...

For snart to år siden ladet jeg opp drillen min og innstallerte hjemmesnekrede bokhyller på det som skulle bli biblioteket mitt. Siden da har laderen til drillen vært søkk vekk. Jeg har lett over alt, og lenge. Kom til den konklusjonen at den antagelig hadde havnet i en sekk med skrot og blitt hivd. I går, fant jeg den igjen. Ved siden av her jeg sitter nå, og ikke søren om den har vært her i to år!! Satser på at gubben kan oppklare det hele når han kommer hjem til helga...
Kanskje de som har pleid å kaste bøker fra hyllene her i huset har lånt den?
For her har noe skjedd med gjevne og ugjevne mellomrom opp igjennom årene. Hørte ett og annet av de voksne når vi var små, og etterhvert har det blitt litt opplevelser selv også. Det mest forstyrrende er bokkasting, ikke bare fordi bøker ikke skal kastes noen steder, men fordi jeghar vitner på to av de tre gangene jeg har opplevd det.
Om en presser bøker inn i en hylle får en bestandig sneket inn en pokketbok ekstra, så hele hylla buler, men jeg sjekket, og i hver av tilfellene var det mer enn nok plass til et par bøker til. Første gangen det skjedde var to venner av meg og jeg på et lite rom jeg brukte som stue utenfor soverommet mitt, dette er en 12-13 år bakover i tid. Vi satt der og snakket på alt mellom himmel og jord da en av bøkene i seksjonen min plutselig kommer hoppende ut av hylla. Vi ble vel egentlig bare sittende å se på hverandre med store øyne etter dette.
Det var nok bøker i hylla til at ale sto rett, og det var plass til en til to bøker til uten å sprenge hylla. I tilegg var det en bok som hadde stått inne i mellom de andre. En ukes tid senere kom jeg inn på det samme rommet og fant en bok liggende på gulvet, brettet utover med permen opp og en meter i fra den lave vinduskarmen den hadde ligget i. Siden det var en bok av Stephen King slo jeg den sammen uten å se hva som sto på siden den var brettet ut på. Så var det ingen merkbare bokflyttinger til påsken i fjor. Jeg og ei venninne satt i stua og skravlet om løst og fast da en bok plutselig kom seilende fra øverste hylla i seksjonen. Samme som sist, plass til fler bøker i hylla...
Dette over ble skrevet tidligere i dag, siden da har jeg hatt middagsgjester og vi har vært på hobbykveld i grendehuset. Etter CSI var ferdig ble jeg igjen alene i huset og satt bare og slappet av i sofaen, da hører jeg to klare kraftige bank på ytterdøra, jeg ser nesten rett på ytterdøra fra stua og igjennom et vindu på kjøkkenet, tenkte at det var rart jeg ikke hadde sett noen i øyekroken, men det viste seg snart at det ikke var rart; for der var det jo ingen...
Dette opplevde vi i vinter her også, to kraftige og klare bank på ytterdøra, jeg og gubben ser på hverandre og venter på at noen skal gå inn, når dette ikke skjedde så gikk jeg og åpnet døra, bare for å finne ingenting annet enn nysnø helt til trappa.... Det foregår noe her... Ikke helt sikker på hva det er, for det har endret seg med årene, men noe foregår...
Og her sitter jeg, helt alene i skogen, ser i en gatelykt 150meter oppe i veien, men det er nesten det eneste som vitner om at det finnes flere her oppe i bygda. Gubben er på anlegg og kommer ikke hjem på to dager enda, og jeg vurderer å se på en grøsser før jeg legger meg... ;-)
Sov godt! :-)

Ingen kommentarer: