Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

søndag 31. oktober 2010

Knask eller Knep...

Helt siden jeg var bitte liten kan jeg huske at jeg likte å bli litt skremt... Det ga en herlig blanding av ren glede og fullstendig frykt. Jeg ba mor om å tegne spøkelser til meg, og hun tegnet en enkel laken-laban med øyne på, og jeg kjente at jeg ble redd, alikevel ba jeg henne om og om igjen å tegne slike spøkelser. Vi hadde en bok om Theodor Kittelsen, og denne var det masse spennende bilder i... Skumle, mørke bilder i sort og hvitt... De kan se ganske uskyldige og morsomme ut, men under det hele ligger det en skygge som i fra en oljelampe som ikke helt klarer å lyse opp gamle tømmervegger, du vet der er noe mer der som du ikke helt klarer å se... Å jo da, de ler og koser seg... Noen er ganske så groteske.... Og av noen lyser det rent ondskap... Det var antageligvis etter å ha sett disse bildene at jeg fikk skrekken for "ett øye" Det å se bare et øye på et rent ark var rett og slett fælt... Men jeg ba mor om og om igjen om å tegne et øye til meg... ;-) Selvpiner... Så kom barneTv med Labbetuss og Vibeke Sæther... Hun laget dukke teater om rødhette og ulven med kjøkkenredskaper... Rødhette var en ganske så uskyldig tresleivv, men ulven, han var en pølseklype! Maken til den vi hadde i tredje skuffen ved kjøleskapet!!! Alle unger går og titter i skuffer og skap, og rett som det var kom jeg over denne fæle pølseklypa og skrek til mor måtte komme å lukke igjen skuffen, så glemte jeg det hele, helt til jeg i vanvare åpnet skuffen igjen... Etterhvert åpnet jeg skuffen fordi jeg ville bli skremt... Antageligvis var jeg et sært tilfelle når jeg var lita og jeg tror ikke det har bedret seg så mye... I de senere årene så har jeg på somrene lånt jakt-brakka til far, reist dit helt alene, tatt med meg masse bøker og leser spøkelseshistorier i blafrende stearinlys hele natta og til det blir lyse morgenen. Jeg liker å bli skremt... Desverre er det lite som skremmer meg på film lenger, men noen ganger kan jeg kose meg med en riktig perle. De dødes tjern av Bernard Borge (Andrè Bjerke), den filmen har jeg endelig skaffet meg, og den skal nytes en kveld jeg er helt alene hjemme. Jeg gleder meg! Ha en flott allehelgens dag!

Ingen kommentarer: