Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 1. august 2013

Samtaler i natten...

Her i huset kan man høre mye rart om natta. Særlig hvis gubben har lagt seg først og rukket å sove en liten stund før kjærringa legger seg...
Jeg snek meg opp på soverommet og tripper inn døra...
Gubben; "gruuuump" Lang pause "Å har døkk vøri å sett på nå?"
Jeg; "sett på?"
Gubben; "jaaa?"
Jeg; "Nei, å skulle det ha vøri?"
Ikke noe svar, gubben vrir seg rundt mens jeg kryper innunder dyna.
Jeg; "å skulle vi ha sett på?"
Gubben; "En kjeller!"
Jeg; Ler litt, "En kjeller ja, åkken skulle je ha sett på en kjeller med da?"
Gubben; "Lille MA"
Jeg; "Lille Ma er i vællset hu"
Gubben; "Je vet det"

En gang i tiden før vi fikk Lille Ma, fikk Peder (Gammelkatta) lov til å være over alt i huset. Særlig likte han å snike seg opp i senga etter at vi hadde sovnet, og særlig skulle det da tråkkes og gjøres klart til "boso" nederst i sega ved beina våre.
En natt etter at vi har lagt oss kjenner jeg Peder hoppe opp i senga og tråkker infernalsk rundt seg, og tydeligvis på beina til gubben. Plutselig retter gubben i beina og hiver på dyna, så katta flakser avgårde utover gulvet.Da hører jeg fra gubben "Bilbil, bussbuss, bilbil, bussbuss, katta datt ner"

En kveld etter et trivelig lag hos et vennepar med taco av kyllingkjøttdeig er jeg på vei opp trappa og kjenner alt i det jeg åpner døra nede at behovet for å lufte ut er er must om man skal få sovet. Jeg, inn på rommet og begynner å åpne vinduet, og midt i bevegelsen begynner gubben å røre på seg, Trekker dyna opp mot øynene og i lyset fra sommernatta ser jeg to øyne lyse tilbake mot meg i skrekk mens det pustes og peses under dyna.
Jeg; "je måtte bære sætta opp vindu"
Gubben; Tydelig lettet og på utpust "Je trudde du var Hufsa!"

Jeg har hørt mye rart de årene jeg og gubben har bodd sammen nå, det er fortsatt like artig å høre hva han fabulerer om i søvne, og det er fortsatt like fasinerende hvor lite logisk det er.
Jeg, jeg er bare glad for at det som regel er jeg som legger meg sist... Jeg tror nemlig at jeg ikke er det spor likere...

Ha en fin dag!
-Hufsa.

2 kommentarer:

Elin sa...

Godt det ikke bare er her i huset slikt utspiller seg. :-D

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ha ha ha, fantastisk bra underholdning!