Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lørdag 3. august 2013

Bestefars sjokoladekake. Glutenfri

Jeg har ommøbelert en av favorittene mine og laget en glutenfri versjon av sjokoladekaka jeg bestandig får til.

3 egg og
4,5 dl sukker -røres sammen.
2,5dl melk og
250g smeltet smør røres inn i eggeblandingen.
Ha så i det tørre;
3 ss bakekakao
3 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker
7 dl glutenfri melmix.
Rør til en gjevn fin røre og hell over i en form kledd med bakepapir. Passer i mellomstor langpanne, eller fint som muffins.
200 grader i 30minutter midt i ovnen. (Noe mindre tid på muffins)

Glasuren jeg lager til sjokoladekake er enkel. Jeg blander sammen 1 ss kakao sammen med litt melis.
Smelter smør og har i en liten skvett kaffe før jeg blander sammen og tilpasser med mer melis.
(Jeg er sikker på at det finnes en skikkelig oppskrift på glasur på nett et sted, ellers har butikken ferdig glasur på boks. :-) )

Glutenfrie tips;
Melmix; jeg har begynt å blande flere typer melmix. Det ser ut til at med bare semperblandingene så blir det veldig tørt. I denne kaka så laget jeg en melmix med ca en del av hver; jyttemel, semper og mandelmel. Glutenfrie kaker tåler også mer fett, så om kakene dine blir tørre, prøv med litt mer fett eller knuste fete nøtter i røra.
Mandelmel; det er rett og slett bare malte mandler.

Bilde kommer senere, om jeg husker å ta et bilde før den er borte, men den ligner mistenkelig mye på en vanlig sjokoladekake i langpanne... ;-)

Ingen kommentarer: