Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 21. oktober 2010

Når katten streiker, får mor selv gå på musejakt...

Jeg har en katt som ikke virker... Det er en smule irriterende å høre på at musa gnager filler av kjøkkenet mens katta ligger i sofaen og snorker... Jeg har bært katta inn på kjøkkenet og visk ham hvor musa er, men det er bare så vidt han snuser før han ser på meg, kniper i øynene og hopper opp til matfatet. Etter noen munnfuller mad mat strekker han på seg og hopper ned igjen for så å finne pleddet sitt i stua... Egentlig er det ikke pleddet hans en gang, og jeg har forsøkt å ta det tilbake, men da sitter han på gulvet og ser anklagende på meg til jeg får dårlig samvittighet eller ikke orker mer... Så i kveld, etter å ha hjulpet katta å finne ut hvor "maten" var og det ikke virket så måtte jeg gå på jakt etter musefelle... Den første fella jeg fant slo sammen før jeg fikk den opp av gulvet der den sto, og festene til den geniale mekanismen fløy i alle retninger... Og jeg var i ferd med å gi opp letingen etter en ny da jeg kom på en felle jeg hadde lagt i en skuff en gang... Klinte på meierismør (margarin virker ikke siden det praktisk talt er plastikk og ingen dyr på jakt etter mat spiser plastikk!!) Satte opp fella og ventet ikke mer enn 15 minutter før det smalt... Men den var ikke så borte som jeg trodde den skulle være. Etter å ha bykset rundt med katta som lite entusiastisk publikum 10 cm unna seg, så tror jeg den tok sjokket, ga opp og etterlot oss i et fredelig hus... Men det er nok ikke det værste; jeg måtte jo ta ut av skapet der musa hadde barikadert seg og tygget seg en fin festning av gulvet i skape mitt (jammen godt det skal inn nytt kjøkken snart... ) Og midt oppe i alle vaskemidlene jeg ikke husket jeg hadde fant jeg 5 doble pakninger med gummihansker, jammen godt jeg kjøpte en pakke til i dag, for hvem klarer seg med 10 par gummihansker i hus? Det skulle jo ikke holde i to år en gang det jo... Jeg tror det er på tide at alle skapene tømmes, så jeg ser hva jeg har her... Kanskje jeg til og med kan kaste eller gi bort ting jeg har 7 av når jeg har funnet dem igjen?

2 kommentarer:

Jane sa...

*lermegskakk* "Katt som ikke virker"! hehe.. Synes ting høres veldig kjent ut. Husk de er sin egen herre :p Som ordtaket sier: "Dogs have masters, cats have staff". Ligger noe i det, kanskje? hehe..

Astrid sa...

Jupp, jeg tror det ligger noe i det... "Meg først" er nok det Peder lever etter stort sett. Antageligvis så luktet den musa som resten av huset her, og det kan jo hende han har en fiks ide om at når han ikke får lov til å angripe naboens hunder når de er inne i huset her, så skal han heller ikke bry seg med noe annet levende her inne... Kanskje i protest, for hundene er nok fristende mål, eller kanskje fordi han tror jeg har dratt den inn i huset for å irritere han...
Kanskje han er storkattsgal? Jeg har sett han har jaget elg, så kanskje musa var for lite bytte??