Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tirsdag 22. januar 2013

Tidlige morgentimer

Jeg vet ikke riktig hva det er for noe, men når jeg står opp sånn tidlig på morgenen før alle andre har tenkt på å legge seg nesten, da hører jeg Jazz inne i hodet mitt...

Det er tidlige minner som kommer tilbake. Minner fra før jeg begynte på skola, fra den tiden jeg var veldig liten storesøster.
Far skulle opp og i vei på arbeid og da sto bestandig mor opp for å koke kaffe og lage i stand en stor matpakke til han. De laget ikke mye leven på vei ned, men siden vi dengang delte soverom alle 4 ble det til at jeg også våknet. Sikkert livredd for å gå glipp av noe så måtte jeg også stå opp...
Mens mor kokte kaffe, som laget god det-er-tidlig-på-morgenen-lukt på kjøkkenet og inn i stua, krøllet jeg meg opp i den enden av sofaen der jeg kunne se hele kjøkkenet. På radioen var det nyheter på hedmarkssendingen og så kom det jeg likte best med disse morgenene da jeg egentlig skulle ha sovet; jazzkvarteret tror jeg det het, og her kan de som husker det få lov til å arrestere meg om det ikke var det det het.

Det er noe med lyden av Astrud Gilberto og lukta av nykokt kaffe som sender meg tilbake til ca 1983, der jeg 5 år gammel sovner på sofaen mens jeg hører radione med små lyder og dempet snakk fra kjøkkenet i bakgrunnen....


Ingen kommentarer: