Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mandag 20. februar 2012

Det blåser rundt veggene

-jeg er nesten sikker på at det blåser litt igjennom veggene også, men det holder seg da på +siden inne i alle fall...

Det er lite som har foregått i huset her de siste månedene, og det håper jeg at jeg har forståelse for i fra de fleste som er innom og titter på bloggen her i ny og ne.
Det er visst et par sånne småting folk har glemt å fortelle om i forkant av en graviditet, eller så er det det at jeg ikke har vært noe flink til å høre etter når folk har snakket om det før... Sånn som at man blir noe sinnsykt trøtt og uopplagt. Nå føler jeg nesten at jeg har sovet i 3 måneder, jeg har jo ikke det, men det kjennes sånn ut.
Det som gjør litt godt nå er at det kjennes ut som om våren er i ferd med å vekke meg litt opp. I går plantet jeg til og med to bokser med urter, bare fordi det føltes ut som det er vår snart... :-)
Så gjør det ikke så mye at ryggen er begynt å verke, at det er en flekk på ene benet mitt som ser ut til å ha "sovnet" permanent, at jeg våkner en gang hver natt og er overbevist om at jeg har spist en halvvoksen hybelkanin, at jeg ikke får lov til å spise Våssafår, at det å ta i gulvet med strake bein nå også begynner å innebefatte en halvveis spagat i tillegg...
Jeg er mer våken og mindre sjuk enn jeg var for bare en uke siden, og spør du meg er det jammen på tide.
Nå begynner vi å nærme oss halvveis i svangerskapet, jeg har lyst til at det skal være litt trivelige minner også, ikke bare minner om brøl i den "store hvite telefonen" og utsikten fra innsiden av øyelokkene mine...
Nå skal jeg snart gjøre som Peder, ta kvelden. Jeg skal bare finne meg en kopp te og lese ferdig en bok før jeg tussler opp trappa og pakker meg inn i dyner og holder vinden ute fra beine mine...

Og, hvem vet, kanskje det blir ett og annet innlegg framover, om noe av det som faktisk er blitt gjort ferdig her i løpet av vinteren (det vil si, hva gubben har utrettet i helgene mens kjærringa hans har sovet)... :-)
God natt folkens!
Dagens bok:

14 kommentarer:

Elin sa...

Hehe, jeg tror nok at man bare glemmer å høre etter slikt som fortelles om graviditet når man ikke er eller har vært det selv ennå. Jeg fikk meg mange sjokk, husker jeg. :-D

Krysser fingra for at formen er på skikkelig oppadstigende kurs, og at det snart blir slutt på denne vinden. Her VET jeg at det blåser rett inn.

Ann-K sa...

nåh, ole brum eller bare brum ;-)

Astrid Merete eller bare Astrid, som vennene hennes pleier å kalle henne ;-)

Ser iallefall ut som om Peder koser seg med vinden utenfor og enser den ikke.. Det så godt ut å sove så godt.. blir nok lalling på meg snart også.. mer trening i morra, må nok værra opplagt da ;-s hehe..

kos deg mætti med boka :-)

natta

Ulvemamma sa...

Får håpe du blir litt mer opplagt etter hvert nå. De fleste pleier å kvikne til i 2.trimester - men ja, kjenner meg igjen i det å føle at man sover i nesten 3 mnd, har vært rimelig slakk i første tri med alle tre jentene her ja. ;) Får håpe det hjelper godt på med vårsola som forhåpentligvis bare viser seg mer og mer fremover. ;)

Her har jeg ei lita tulle på 2 mnd som ligger og sparker, "prater" og sjarmerer på sofaen - og jeg har vel nærmest glemt - eller fortrengt(?) at jeg tilbragte ca. 3 mnd gående på autopilot i halvsovende tilstand og med hodet titt og ofte i den hvite telefonen - med saltstenger og cola som hovedernæring... ;p

Men så spennende at du nærmer deg halvveis! Snart ultralyd også da, eller har du vært på allerede?

Kos deg med te og bok :)

Anonym sa...

he he husker jeg hørte de snakket på at du og du så trøtte de var de som gikk gravide. de måtte bare sove litt, hvile litt, osv.... mens jeg, jeg ventet og ventet da på den trøttheten...den kom aldri gitt. har vel aldri vært mere våken og opplagt noen gang. sove har jeg egentlig aldri gjordt mye av, og aller minst da. så jeg er med av de som sier...dette må en erfare før en sier hvordan det blir:-) samme med ammeinnlegg, strekkmerker med mer...en ny pakke med ammeinnlegg ble kjøp husker jeg...ble den brukt..NEI ikke en eneste gang. lese bøker om svangerskap med mer gav jeg opp tidlig...ikke noe stemte så i stedefor å bli redd for å ikke være "normal" under svangerskapet kuttet jeg det heller ut. Ikke en dag med kvalme, ikke en eneste dag trøtt og ikke en dag med ryggvondt..hmmm.. Har vel aldri vært så god i ryggen noen gang..
mitt råd: følg hjerte ditt...trenger du sove, sov med god samvittighet. trenger du slappe av, gjør det osv.
klem Åse

Guri sa...

Jeg var også sinnsykt trøtt tidlig i mine svangerskap. Sovnet bare hodet kom borti ett eller annet underlag ;)
Kvalm var jeg heldigvis ikke.
Nå er det sånn at så fort den lille avleggeren kommer ut, er alt dette glemt :) Den beste perioden er du inne i nå, før alt begynner å bli tungt......
Lykke til videre og kos deg så godt du kan :)
Klæm

Astrid sa...

Hm... Glemmer... I ditt tilfelle heller jeg litt mer til teorien om at du stakk fingre i øra og halvskrek "vilikkehøre-vilikkehøre" ;-)
Nei da, det er klart at det som ikke angår en selv er mindre viktig...
Formen er fortsatt på riktig vei... :-)
Og, i dag blåser det ikke mye kaldt igjennom hus, marg og bein. :-)

Astrid sa...

Jeg koste meg sånn med boka at jeg allerede har lest ut neste bok i serien også... ;-)
God trening!

Astrid sa...

Jeg har hatt Pringles i huset de siste månedene jeg, cola har også vært god å ha mot den værste kvalmen og dehydreringen... ;-)
Det er klart vi glemmer det som er vondt/leit/slitsomt, det vet vel du like gjerne som meg med giktsmertene!? Vi glemmer bestandig hva som utløste smertene og hvor vondt vi egentlig hadde det, den dagen vi ikke lenger har _så_ vondt igjen... ;-)
Vi har vært på en ultralyd, for å se hvor langt vi var på vei, men det er faktisk over 2 måneder siden, og da var det ikke stort å se... Om noen dager skal vi på den ordinære. Gleder meg litt... ;-)

Astrid sa...

Jeg har nok lest litt mer enn jeg pleier om graviditet og sånne ting, men jeg har ikke holdt meg "oppdatert", det vil si; jeg har ikke lest om problemene før jeg har vært borti dem sjøl. Svangerskapsboka leser jeg på etterskudd 2-3 uker og så ser jeg om det stemmer sånn noen lunde... ;-)
Du finner ikke meg i kø på apoteket eller hos legen for å høre om ting har riktig farge, størrelse, plass osv... Jeg regner med at de finner det ut på sykehuset om det er noe galt, og at jeg kan kjenne det sjøl om det er noe alvorlig.
Men, jeg har nok fått de fleste vanlige "plagene" ;-)
Det får bare være sånn, jeg får ikke gjort noe med det, men det er slitsomt å hele tiden kjenne på at en aldri har energi til noe som helst.
Er jeg heldig nå, så er det over for et par måneder... :-D

Astrid sa...

Det jeg gleder meg mest til er å gå høygravid når vi passerer midtsommer... :-D
Heldigvis så kommer det til å bli litt varmere i været og litt enklere klær og slik den siste tia. :-)
Jeg koser meg, og vi koser oss.

Klem.

Anonym sa...

du kommer nok til å bli i super form etterhvert skal du se.:-) tiden går fort nå Astrid:-) snakket med en dame som snart skulle bli bestemor på trening her en dag...stolt ja.-)

artig du blogger litt igjen...

klem Åse

Ulvemamma sa...

Oh yes. Jeg vet det så indelig vel, at det som utløste både skuldersmerter og hodepine, etter de mange timene med strikkepinner, er rett og slett strikketøyet sin feil... Men neste kveld, når hodepinen er vekk, så finner jeg frem igjen pinnene på ny - for da er vondtene glemt... ;p Eller som når jeg er litt for ivrig i sola(som jeg jo med lupus slettes ikke tåler) en fin sommerdag og ender opp på sofaen på kvelden, med både verk i kroppen og migrene... Så er det ut i sola igjen når vondtene er vekk blir de glemt, for det var jo så godt å sitte ute i sola sist. And it goes on and on... ;p

Oi, da blir det spennende på ordinær UL da :) Skal dere vite kjønn? Ikke alltid så mye å se når man er på tidlig UL. Første UL'en min med Emma, var i uke 7 av alle ting (- kan ikke helt skjønne hva legen tenkte på når jeg ble kalt inn så tidlig, rundt uke 10 jeg har vært tidligere, da har vi fått sett en god del), og da var det kun ei bønne med en hvit blinkende prikk der og legen trodde først han så to der - tolket plommesekken som en til med en gang - litt spent på neste UL, kan man si. Litt mer å se når jeg var tilbake i uke 11 og på ordinær. Fra uke 24, hadde jeg UL hver mnd og etter hvert hver 14. dag. Like spennende hver gang. ;)

Astrid sa...

Det var kanskje mormor til avleggeren du snakket med da... :-) Av det vi har fortått også, så gleder hun seg. :-D

Astrid sa...

Litt tull med timen vår, de hadde visst sendt meg en ny time avtale, men den har vi ikke fått... Så fikk ny time når vi møtte til timen som ikke lenger eksisterte... ;-) Så, vi har ikke fått sett noe enda, vi prøver igjen om noen dager igjen. :-)